Zajímavé články

Pozor na jarní úrazy!

Jarní sluníčko šimrá přírodu, začíná útočit ze všech stran. Nenechá nikoho na pokoji a svádí k tomu, abychom si obuli tenisky a vyběhli ven, případně se s nadšením vrhli na zahrádku, která se po dlouhé zimě rychle probouzí k životu.

Co hrozí při prvních jarních aktivitách?

Při všech těchto aktivitách, které jsme museli přes zimu oželet, však hrozí také riziko úrazu. Po zimních krátkých a chladných dnech jsme nyní ochotní trávit venku mnohem více času procházkami či sportováním. Vytahujeme ze skříní in-liny, cyklistické helmy a tenisové rakety, aniž bychom byli fyzicky připraveni na tělesnou zátěž, kterou si na sebe hodláme naložit. Mysleme na to a nepřeceňujme své síly. Po zimním lenošení je tělo ještě trochu nemotorné a je třeba ho rozhýbat postupně a opatrně.

Pokud jsme přes zimu nic nedělali a na jaře se rozhodneme začít aktivně sportovat, hrozí riziko únavy svalů a kloubů. Odřeniny z pádů, škrábance, řezné a tržné rány, podvrtnuté kotníky, přetržení kolenních vazů, zlomeniny horních končetin a prstů – to jsou nejčastější úrazy, které lékaři ošetřují během jarních měsíců.

Populární je běhání

Populárním se v posledních letech stalo běhání. Rozvinulo hlavně díky svým nízkým finančním nárokům a možnostem, které mu dávají příměstské cyklostezky a běžecké stopy. Běh představuje pro tělo velmi zdravý pohyb, pokud běháte na vhodném povrchu a investujete do správné běžecké obuvi.

Při běhu hrozí zejména vyvrtnutí kotníku nebo při krkolomném pádu zlomená končetina, proto byste si měli vybírat vhodný terén. Dobré by bylo vyhýbat se asfaltovým cestám, ale ani lesní stezka plná kořenů a kamenů není pro váš běh ideální.

Jak úrazům předcházet, abychom netrávili jaro s modřinami, nebo s vyvrtnutými či dokonce zlomenými končetinami?

7 základní pravidel prevence nejčastějších jarních úrazů:

  • nepodceňujte chladné jarní počasí a vždy se oblékněte úměrně předpokládané aktivitě

  • na kole, bruslích či koloběžkách používejte vždy ochranné pomůcky

  • délku běžeckých, turistických a cyklistických tras volte přiměřeně své kondici

  • věnujte pozornost technickému stavu svého kola, bruslí či motorky

  • dbejte na vhodnou obuv a přizpůsobte jí vybrané aktivitě a terénu

  • dodržujte pitný režim

  • vyvarujte se konzumace alkoholických nápojů během rekreačních aktivit

Co mít pro tyto nepříjemné případy doma v lékárničce?

Pro případ samoléčby, mějte nejen základní přípravky pro rychlé ošetření ran a odřenin, ale pamatujte i na přípravky pro úlevu od bolesti, která se může dostavit.

Při běhu hrozí zejména vyvrtnutí kotníku nebo při krkolomném pádu zlomená končetina, proto byste si měli vybírat vhodný terén. Dobré by bylo vyhýbat se asfaltovým cestám, ale ani lesní stezka plná kořenů a kamenů není pro váš běh ideální.

Doporučený obsah domácí lékárničky:

  • Léky na teplotu a bolest s obsahem paracetamolu (např. Paralen®) nebo ibuprofenu (např. Brufen®)

  • Teploměr

  • Léky na zažívací potíže, především průjem nebo zvracení (např. Enterol)

  • Dostatečné množství náplastí a obvazů, včetně těch elastických, dezinfekce a tzv. vlhké krytí

  • Antihistaminikum

  • Oční kapky s dezinfekční účinkem

  • Nosní kapky

  • Sirupy na kašel

  • Prostředek pro lokální zmírnění bolesti při úrazech pohybového aparátu.

Jedním z těchto léčivých prostředků může být Diky 4% ve formě spreje, který obsahuje účinnou látku diklofenak a je indikován zmírnění bolesti u lehkých či středně těžkých poraněních pohybového aparátu jako jsou podvrknutí a vykloubení, zlomeniny kostí, kožní oděrky, natažené šlachy a vazy a otoky měkkých tkání.

V jakémkoliv sportu, který se po zimě rozhodnete provozovat, byste měli zvyšovat zátěž jen pozvolna, aby nedocházelo k přetížení organismu nebo různým nepříjemným úrazům. Nepřeceňujte své síly a sportujte s mírou a hlavně bezpečně!

diky® 4%, kožní sprej, roztok je volně prodejný lék k vnějšímu použití. Pozorně čtěte příbalovou informaci a poraďte se s lékařem nebo lékárníkem.